Δευτέρα, 9 Φεβρουαρίου 2009

Βιταμίνες: Που βρίσκονται και που κάνουν καλό;

Το ανθρώπινο σώμα είναι μία πολύ ισχυρή μηχανή, ικανή να φέρνει εις πέρας ένα σωρό λειτουργίες. Ενα πράγμα όμως που δεν μπορεί να κάνει, είναι να παράγει βιταμίνες. Σε αυτό ακριβώς το σημείο προκύπτει η ανάγκη του φαγητού, αφού ο οργανισμός λαμβάνει μέσω των διαφόρων τροφίμων τις πολύτιμες ουσίες που του επιτρέπουν να λειτουργεί σωστά. Διαβάστε, λοιπόν, παρακάτω όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το ρόλο των βιταμινών, τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε αυτές, αλλά και τι κινδύνους ενέχει η υπερδοσολογία τους.
Α (ΡΕΤΙΝΟΛΗ)
Τι κάνει: Είναι απαραίτητη για την όραση, διατηρεί υγιές το δέρμα και τις βλεννογόνες μεμβράνες και αποτελεί πολύτιμη ουσία για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, την αποκατάσταση των ιστών, την ανάπτυξη των οστών, αλλά και την ανάπτυξη των εμβρύων. Επιπλέον, δρα ως αντιοξειδωτική ουσία, προστατεύοντας το σώμα από τις ελεύθερες ρίζες.Πηγές: Συκώτι, ψάρι, γαλακτοκομικά προϊόντα, κρόκοι αβγών, καρότα, γλυκοπατάτες, ντομάτες, ενισχυμένα δημητριακά.Παρενέργειες υπερδοσολογίας: Ναυτία, εμετός, πονοκέφαλος, ζάλη, θολή όραση, γενετικές ανωμαλίες, ηπατικά προβλήματα, πιθανός κίνδυνος οστεοπόρωσης.

Β1 (ΘΕΙΑΜΙΝΗ)
Τι κάνει: Βοηθάει το σώμα να χρησιμοποιεί τους υδατάνθρακες για ενέργεια. Επίσης, ωφελεί την υγεία του νευρικού συστήματος.Πηγές: Απαχο μοσχάρι, χοιρινό, συκώτι, όσπρια, καρύδια, εμπλουτισμένα προϊόντα ολικής αλέσεως.Παρενέργειες υπερδοσολογίας: Δεν έχουν αναφερθεί μέχρι σήμερα.

Β2 (ΡΙΒΟΦΛΑΒΙΝΗ)
Τι κάνει: Βοηθάει το σώμα να επεξεργάζεται τις πρωτεΐνες, τους υδατάνθρακες και τα λιπαρά. Διατηρεί υγιές το δέρμα.Πηγές: Απαχο μοσχάρι, χοιρινό, συκώτι, όσπρια, αβγά, τυρί, γάλα, καρύδια, εμπλουτισμένα προϊόντα ολικής αλέσεως.Παρενέργειες υπερδοσολογίας: Δεν έχουν αναφερθεί μέχρι σήμερα.

Β3 (ΝΙΑΣΙΝΗ)
Τι κάνει: Βοηθάει το σώμα να επεξεργάζεται τις πρωτεΐνες και τα λιπαρά. Συμβάλλει στη διατήρηση της υγείας του νευρικού συστήματος, του δέρματος και της πέψης.Πηγές: Συκώτι, γαλοπούλα, τόνος, σολομός, ξιφίας, φιστίκια, φασόλια, μαγιά, εμπλουτισμένα προϊόντα ολικής αλέσεως και δημητριακά.Παρενέργειες υπερδοσολογίας: Εξαψη, στομαχικά προβλήματα.

Β5 (ΠΑΝΤΟΘΕΝΙΚΟ ΟΞΥ)
Τι κάνει: Βοηθάει το σώμα να επεξεργάζεται τις θρεπτικές ουσίες και συμβάλλει στην παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων.Πηγές: Κρέας, μοσχάρι, κοτόπουλο, αστακός, γάλα, αβγά, φιστίκια, αρακάς, φασόλια, φακές, μπρόκολο, μαγιά, δημητριακά, σιτηρά ολικής αλέσεως.Παρενέργειες υπερδοσολογίας: Δεν έχουν αναφερθεί μέχρι σήμερα

Β6 (ΠΥΡΙΔΟΞΙΝΗ)
Τι κάνει: Βοηθάει το σώμα να επεξεργάζεται τις πρωτεΐνες, υποστηρίζει το νευρικό και το ανοσοποιητικό σύστημα και βοηθάει το αίμα να μεταφέρει οξυγόνο στους ιστούς. Επιπλέον, συμβάλλει στη διάσπαση του χαλκού και του σιδήρου, προλαμβάνει από μία μορφή αναιμίας και διατηρεί το σάκχαρο του αίματος σε φυσιολογικά επίπεδα.Πηγές: Κρέας, χοιρινό, μοσχάρι, πουλερικά, ψάρι, αβγά, φιστίκια, μπανάνες, καρότα, μαγιά, ενισχυμένα δημητριακά.Παρενέργειες υπερδοσολογίας: Βλάβες των νεύρων στα άνω και κάτω άκρα, που μπορεί να προκαλέσουν μούδιασμα, πόνο και προβλήματα στο περπάτημα.

Β12 (ΚΥΑΝΟΚΟΒΑΛΑΜΙΝΗ)
Τi κάνει: Διατηρεί υγιή τα νευρικά κύτταρα και τα ερυθρά αιμοσφαίρια, προλαμβάνει από μία μορφή αναιμίας και συμμετέχει στην παραγωγή γενετικού υλικού στα κύτταρα.Πηγές: Συκώτι, πουλερικά, στρείδια, σαρδέλες, ρέγκες, blue cheese, ενισχυμένα δημητριακά.Παρενέργειες υπερδοσολογίας: Δεν έχουν αναφερθεί μέχρι σήμερα.

C (ΑΣΚΟΡΒΙΚΟ ΟΞΥ)
Τι κάνει: Συμμετέχει στο σχηματισμό συνδετικού ιστού (χόνδροι και τένοντες), λειτουργεί ως αντιοξειδωτικό και προστατεύει τα κύτταρα από τις βλάβες που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες (υποπροϊόντα του μεταβολισμού). Κάνει καλό στο ανοσοποιητικό σύστημα.Πηγές: Μπρόκολο, πράσινες πιπεριές, σπανάκι, λαχανάκια Βρυξελλών, εσπεριδοειδή, ντομάτες, πατάτες, φράουλες, λάχανο.Παρενέργειες υπερδοσολογίας: Ναυτία, σχηματισμός λίθων στα νεφρά, αυξημένη απορρόφηση σιδήρου.

D (ΚΑΛΣΙΦΕΡΟΛΗ)
Τι κάνει: Βοηθάει τον οργανισμό να απορροφάει το ασβέστιο και τον φώσφορο, προλαμβάνει από τα κατάγματα λόγω οστεοπόρωσης, καθώς επίσης και από τη ραχίτιδα και την οστεομαλακία. Επιπλέον, τονώνει το ανοσοποιητικό σύστημα.Πηγές: Ψάρια του θαλασσινού νερού, αβγά από κότες που έχουν τραφεί με βιταμίνη D, ενισχυμένα γαλακτοκομικά προϊόντα, ενισχυμένα δημητριακά.Παρενέργειες υπερδοσολογίας: Ναυτία, εμετός, έλλειψη όρεξης, δυσκοιλιότητα, αδυναμία, απώλεια βάρους, σύγχυση, καρδιακή αρρυθμία, εναπόθεση ασβεστίου και φωσφορικών αλάτων στους μαλακούς ιστούς.

Ε (ΤΟΚΟΦΕΡΟΛΗ)
Τι κάνει: Δρα ως αντιοξειδωτικό, διευκολύνει τη ροή του αίματος και συμβάλλει στην επανόρθωση των ιστών του σώματος.Πηγές: Ψάρι, γάλα, κρόκοι αβγών, φυτικά έλαια, καρύδια, φρούτα, αρακάς, φασόλια, μπρόκολο, σπανάκι, ενισχυμένα δημητριακά.Παρενέργειες υπερδοσολογίας: Οι κίνδυνοι είναι αμελητέοι.

Η (ΒΙΟΤΙΝΗ)
Τι κάνει: Βοηθάει το σώμα να χρησιμοποιεί τις θρεπτικές ουσίες, κάνει καλό στο νευρικό σύστημα και συμβάλλει στον σχηματισμό ερυθρών αιμοσφαιρίων.Πηγές: Συκώτι, κρόκοι αβγών, αρακάς, φασόλια, καρύδια, ντομάτες, μαγιά.Παρενέργειες υπερδοσολογίας: Δεν έχουν αναφερθεί μέχρι σήμερα.

Κ
Τι κάνει: Είναι σημαντική για το σχηματισμό των οστών και την καταπολέμηση των θρομβώσεων του αίματος.Πηγές: Τυρί, σπανάκι, μπρόκολο, λαχανάκια Βρυξελλών, λάχανο, ντομάτες, μαργαρίνη.Παρενέργειες υπερδοσολογίας: Δεν έχουν αναφερθεί μέχρι σήμερα.

Φολικό οξύ
Τι κάνει: Συμβάλλει στο σχηματισμό νέων κυττάρων, προλαμβάνει από μία μορφή αναιμίας, καθώς και από εκ γενετής ανωμαλίες του νευρικού σωλήνα.Πηγές: Σκουρόχρωμα φυλλώδη λαχανικά, ξερά φασόλια, αρακάς, πορτοκάλια, ενισχυμένα δημητριακά και προϊόντα σίτου.Παρενέργειες υπερδοσολογίας: Ο κίνδυνος είναι πολύ χαμηλός

πηγη...Espresso News






2 σχόλια:

  1. Αρκετές βιταμίνες ε????Τόσες και άλλες τόσες θέλουμε για αν ζούμε χωρίς να έχουμε έλλειψη τίποτα.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή